Ervaren en bevlogen in interim-management: Magdaleen Timmermans
Met ruim 23 jaar ervaring als interim-manager is Magdaleen Timmermans één van de meest door de wol geverfde interimmers in het interim netwerk van ADJ. In deze periode deed Magdaleen opdrachten bij grote organisaties als het UWV, Waternet, Radboud Universiteit en woningcorporatie Rochdale. Maar ook bij kleinere organisaties heeft ze inmiddels haar sporen verdiend. Voor deze nieuwsbrief mochten wij in gesprek met Magdaleen, over de ervaringen en lessen die ze in dit werk heeft opgedaan.
Hoi Magdaleen, je bent inmiddels 23 jaar werkzaam als interim-manager. Hoe ben je ooit begonnen?
“Na vijf leerzame jaren bij Interom besloot ik in 2005 zelfstandig verder te gaan. Mijn man had op dat moment al een bedrijf in project- en interim-management, dus zo zijn we ook zakelijk samengekomen. Maar dat is overigens wel een samenwerking uit vooral praktische overwegingen: we hebben niet bepaald hetzelfde profiel, vullen onze opdrachten totaal verschillend in en bovendien werken we binnen zeer verschillende metiers.”
Hoe zou je jezelf en jouw expertise als interim-manager typeren?
”Ik ben gespecialiseerd in bedrijfsvoering, zowel voor grotere als kleinere organisaties. Mijn opdrachten hebben vaak betrekking op bedrijfsvoering rondom ondersteunende disciplines zoals HR, financiën, ICT en juridische zaken. Maar bij grotere organisaties heb ik met net zoveel genoegen ook de bedrijfsvoering rondom primaire processen aangestuurd. In al mijn opdrachten, ongeacht de grootte van de organisatie, probeer ik met elke collega een persoonlijke band op te bouwen. Dat doe ik door onder meer goed te luisteren en heel zichtbaar te zijn. Daarom noem ik graag iedereen die ik op de gang tegenkom bij diens voornaam, ongeacht zijn of haar functie. Aan directietafels spreek ik vaak duidelijk uit wat de voorgestelde veranderingen betekenen voor de betrokken afdelingen. Dit creëert niet alleen een betere verstandhouding, maar het zorgt er ook voor dat eenieders belang zo goed mogelijk gehoord wordt en dat is cruciaal in een succesvolle samenwerking.”
Hoe ben je met ADJ in aanraking gekomen?
“Mijn eerste kennismaking met ADJ -toen nog Aardoom & de Jong- was in 2018. Op de website zag ik een interessante opdracht bij woningcorporatie Rochdale. Toen ik op het kantoor arriveerde viel me op hoe warm en professioneel de sfeer was. En wat ik echt heel bijzonder vond is dat de dynamiek; statig maar tegelijkertijd ook zakelijk informeel was. Dat sprak me erg aan en ik voelde me ook direct onderdeel van het bureau.”
Je hebt inmiddels meerdere opdrachten via ADJ gedaan, wat maakt onze samenwerking zo goed?
“In mijn eerste gesprek met de consultant van ADJ werd er meteen diep ingegaan op de opdracht. Er was veel kennis over en aandacht voor de vraagstukken die speelden bij Rochdale en de rol die ik daarin zou kunnen vervullen. Juist door die verdieping in ons gesprek raakte ik enthousiast, omdat ik meteen voelde waar ik waarde kon toevoegen. Dat enthousiasme nam ik 1-op-1 mee naar Rochdale, waardoor er een nog betere match was tussen mij en de opdracht. Verder vind ik het ook erg goed dat de lijn met ADJ vaak kort is en blijft nadat de opdracht begonnen is. Zo zijn ADJ-ers Sanjai en Maurice (van ADJ Interim) ook wel eens op werkbezoek geweest, om te sparren over de voortgang, maar ook om inhoudelijk mee te denken over de volgende stappen. Ondanks dat ik de opdracht zelfstandig uitvoerde heeft me dit wel gesteund. Verder weet ik dat ADJ mij goed kent, en dus ook begrijpt welke gevarieerde opdrachten ik kan doen. En dat is van vitaal belang, want een goede interim-match luistert heel erg nauw”
Wat heb je in deze 23 jaar geleerd over interim-werk waarmee een startende interim-manager verder zou kunnen?
“Terugkijkend op mijn carrière zou ik een startende interim-manager willen adviseren om goed na te denken over waarom een opdrachtgever jou zou moeten inschakelen. Het is belangrijk om je cv kritisch te bekijken en je bewust te zijn van welke expertise, toegevoegde waarde en vaardigheden je meebrengt. Als je die scherp voor de bril hebt kun je die ook branche-overstijgend gaan inzetten. Daarnaast zou ik willen zeggen: zet altijd door, blijf elke opdracht doorzetten en leren en wees niet bang om hulp te vragen als dat nodig is.”
September 2024